kazanie na bo\u017ce cia\u0142o o uwolnieniu pana od boga z religii Kiedy co\u015b dzieje si\u0119 po raz pierwszy, jest dowolne, nic tego nie ogranicza (poza adekwatno\u015bci\u0105 do rzeczywisto\u015bci mo\u017ce). Po raz drugi, trzeci, pi\u0105ty i dziesi\u0105ty, czy setny albo tysi\u0119czny ju\u017c tak nie jest, bo dzia\u0142anie popada w pewn\u0105 rutyn\u0119, tak normalnie si\u0119 robi, wszyscy tak robi\u0105 etc. Nie jest ju\u017c wa\u017cna adekwatno\u015b\u0107 do \u015bwiata, ale do poprzednich dzia\u0142a\u0144, przynajmniej tak d\u0142ugo, jak d\u0142ugo jest to plus minus skuteczne. To samo dotyczy poznania – zrazu widzimy na \u015bwie\u017co, potem jednak przymierzamy to, co poznawane do zasobu naszych, cz\u0119sto odziedziczonych poj\u0119\u0107 i poprzednich obserwacji, kt\u00f3re \u017cyj\u0105 w nas w postaci archetyp\u00f3w, definicji itp. W swej najg\u0142\u0119bszej istocie s\u0105 one tym, co chrze\u015bcijanie nazywaj\u0105 „\u015bwi\u0119tych obcowaniem \/ ko\u015bcio\u0142em \u017cywych i umar\u0142ych \/ obecno\u015bci\u0105 i moc\u0105 ducha \u015bwi\u0119tego”, za\u015b na powierzchni skr\u00f3con\u0105 instrukcj\u0105 obs\u0142ugi i tanim chwytem czy te\u017c wykr\u0119tem. W ten spos\u00f3b powstaje kultura, pewien zbi\u00f3r stereotyp\u00f3w mocno osadzonych w [nie] \u015bwiadomo\u015bci jednostki i grupy. \u015awiat poj\u0119\u0107 i warto\u015bci przypisywanych zjawiskom, zdarzeniom i czynno\u015bciom staje si\u0119 dla nas wa\u017cniejszy ni\u017c one same, wyznacza nasze cele i zasady post\u0119powania. A mimo to ci\u0105gle pozostaje mo\u017cliwo\u015b\u0107 dzia\u0142ania [do] wolnego, nie poddanego schematom. Nasza reakcja na kolejne wyzwanie ze strony \u015bwiata mo\u017ce by\u0107 bowiem zar\u00f3wno potwierdzeniem normy, utwierdzeniem regu\u0142y, jak i jej przekroczeniem, modyfikacj\u0105 lub odrzuceniem. I w\u00f3wczas okazuje si\u0119, \u017ce normalno\u015b\u0107 nie jest niczym wi\u0119cej jak tylko du\u017c\u0105 cz\u0119stotliwo\u015bci\u0105, \u017ce nie jest \u017cadn\u0105 poprawno\u015bci\u0105, s\u0142uszno\u015bci\u0105 etc. Ba – okazuje si\u0119, \u017ce cel naszej drogi wcale nim nie by\u0142, bo dzia\u0142aj\u0105c w innym kierunku, to \u00f3w kierunek czynimy naszym celem [w danym momencie -bo ka\u017cdy nast\u0119pny mo\u017ce go potwierdzi\u0107 czy zmieni\u0107 tak\u017ce- i to on wyznacza sens i cel ca\u0142ej dotychczasowej drogi, skoro do\u0144 dzi\u0119ki niej dotarli\u015bmy, a nie ona sama czy jakie\u015b uprzednie za\u0142o\u017cenia, kt\u00f3re \u00f3w gest tymczasem przekre\u015bli\u0142].
\nTylko, \u017ce i\u015b\u0107 po omacku trudno, stwarza\u0107 ka\u017cdy kolejny moment \u017cycia od nowa potrafi niewielu. Ludzie wol\u0105 wi\u0119c posiada\u0107 odg\u00f3rnie przyj\u0119te, dane im lub narzucone cele, warto\u015bci, regu\u0142y post\u0119powania oraz przypisywane im znaczenia. Nie mog\u0105 pogodzi\u0107 si\u0119 z tym, i\u017c jedynym sensem \u017cycia jest ono samo, i\u017c jedynym celem poznania jest w\u0142a\u015bnie ono, boj\u0105 si\u0119 [do] wolno\u015bci. Ale nie to jest najwi\u0119kszym problemem. Prawdziwy dramat polega na tym, i\u017c przyjmuj\u0105c jakie\u015b regu\u0142y, pr\u00f3buj\u0105 narzuca\u0107 je innym, nie dbaj\u0105c o ich adekwatno\u015b\u0107 do sytuacji, innej osoby czy grupy. Regu\u0142y bowiem musz\u0105 by\u0107 niepodwa\u017calne i wszechobowi\u0105zuj\u0105ce, inaczej co im po nich. Przecie\u017c to wszystko jedno, czy panuje zupe\u0142na wolno\u015b\u0107, czy tylko dowolno\u015b\u0107 zastosowania i interpretacji przyj\u0119tych regu\u0142. Im strach wi\u0119kszy, tym wi\u0119ksza agresja wyznawcy danych zasad w stosunku do innych [kt\u00f3rzy swoim lekcewa\u017ceniem kontestuj\u0105 je], tym wi\u0119ksza potrzeba sta\u0142o\u015bci regu\u0142 gry. Idee nie s\u0105 jednak wieczne, cho\u0107 takimi mog\u0105 jawi\u0107 si\u0119 jednostce, ewoluuj\u0105 one wraz z kolejnymi urzeczywistnieniami potwierdzaj\u0105cymi je lub przekraczaj\u0105cymi tak czy inaczej. To samo dotyczy tak\u017ce dogmat\u00f3w, przykaza\u0144 itp. [gdzie np. podzia\u0142o si\u0119 przykazanie o zakazie obraz\u00f3w i sk\u0105d w dekalogu wzi\u0119\u0142o si\u0119 osobne przykazanie o po\u017c\u0105daniu \u017cony bli\u017aniego swego ?].
\nStopie\u0144 nieadekwatno\u015bci i zamkni\u0119cia si\u0119 na \u017cycie r\u00f3\u017cnych styl\u00f3w gry jest r\u00f3\u017cny. Stosunkowo najbardziej otwarty jest rynek, bowiem mimo swego jednostronnego nastawienia na zysk i konsumpcj\u0119 musi on by\u0107 adekwatny do rzeczywisto\u015bci by by\u0107 skutecznym. W\u0142adza mo\u017ce zawsze nagi\u0105\u0107 rzeczywisto\u015b\u0107 do swoich wyobra\u017ce\u0144 si\u0142\u0105, cho\u0107 musi ona by\u0107 wi\u0119ksza ni\u017c op\u00f3r rzeczywisto\u015bci, a o to nie\u0142atwo. Otwarto\u015b\u0107 w\u0142adzy zale\u017cy wi\u0119c od poczucia bezpiecze\u0144stwa rz\u0105dz\u0105cych i ich przewagi nad oporem wobec niej. Najbardziej odporna na rzeczywisto\u015b\u0107 i najmniej otwarta jest religia, kt\u00f3ra w ca\u0142o\u015bci skupia si\u0119 na w\u0142asnym obrazie \u015bwiata [i za\u015bwiat\u00f3w] a nie na nim samym. Dla wyznawc\u00f3w religii, szczeg\u00f3lnie dogmatycznej, opartej na s\u0142owie a nie obrazie czy intuicji, liczy si\u0119 tylko owe s\u0142owo, pismo i jego dos\u0142owna interpretacja. Adekwatno\u015b\u0107 do rzeczywisto\u015bci jest tu niemal \u017cadna, wszystko co nie pasuje do teorii jest uwa\u017cane za diabelskie sztuczki etc.
\nOczywi\u015bcie w praktyce ka\u017cdy z nas \u017cyje w\u0142asnym \u017cyciem, bawi si\u0119, istnieje na rynku, w pewnym systemie politycznym, takim czy innym ko\u015bciele, wi\u0119c od tego, co komu bardziej robi, zale\u017cy, co we\u017amie g\u00f3r\u0119, co stanie si\u0119 w danym momencie \u017ar\u00f3d\u0142em reakcji na wyzwania \u015bwiata. Religia obstawia jednak zawsze sw\u00f3j system warto\u015bci przeciw \u015bwiatu, nawet gdyby mia\u0142o to oznacza\u0107 kl\u0119sk\u0119, bowiem zawsze mo\u017cna to wyinterpretowa\u0107 w jej w\u0142asnym \u015bwiecie jako ofiar\u0119 daj\u0105c\u0105 zbawienie wieczne, a wi\u0119c gdzie\u015b poza tym \u015bwiatem. Tylko czy jest co\u015b poza tym \u015bwiatem ? Musisz w to wierzy\u0107 -odpowiada religia- i to wystarczy [by\u015b poczu\u0142 si\u0119 -cho\u0107 niekoniecznie by\u0142- bezpieczny]. Sk\u0105d si\u0119 to bierze ? \u017bycie to \u015blepy \u017cywio\u0142, kt\u00f3ry nie d\u0105\u017cy w \u017cadnym okre\u015blonym kierunku, b\u0119d\u0105c celem samym w sobie. Z punktu widzenia \u017cycia jest to w porz\u0105dku, ale z punktu widzenia \u015bwiadomo\u015bci jego poszczeg\u00f3lnych przejaw\u00f3w, \u015bwiadomo\u015bci, kt\u00f3ra rodzi si\u0119 w konflikcie z rzeczywisto\u015bci\u0105 najwa\u017cniejsza jest nasza rozbita g\u0142owa [bowiem kiedy wszystko gra niczego nie zauwa\u017camy, dopiero uderzenie g\u0142ow\u0105 w mur rodzi pytania, w\u0105tpliwo\u015bci]. Ci\u0119\u017cko jej oderwa\u0107 si\u0119 od b\u00f3lu, l\u0119k\u00f3w i pragnie\u0144, od danego momentu rzeczywisto\u015bci, spojrze\u0107 na \u017cycie z szerszej perspektywy. Religia m\u00f3wi o bogu, ale tak naprawd\u0119 my\u015bli tylko o naszym „ja” i jego dobrym samopoczuciu [nie darmo chrze\u015bcija\u0144stwo jest religi\u0105 najbardziej personalistyczn\u0105]. I z regu\u0142y odwraca si\u0119 od bezbo\u017cnego, czyli wrogiego jednostce \u015bwiata [wszak chrze\u015bcija\u0144stwo zrodzi\u0142o si\u0119 w\u015br\u00f3d wykorzenionej ludno\u015bci miast antycznych, wsp\u00f3lnoty wiejskie zintegrowane ze sob\u0105 i ze \u015bwiatem stawi\u0142y mu op\u00f3r, st\u0105d jego wrog\u00f3w nazywa si\u0119 poganami, a diabe\u0142 i czarownica maj\u0105 wszelkie cechy ludowych bog\u00f3w i ich kap\u0142an\u00f3w]. Ba, chrze\u015bcija\u0144stwo -poza nielicznymi mistykami- odcina si\u0119 i od bezpo\u015bredniego do\u015bwiadczenia boga, chowaj\u0105c go za zamkni\u0119tymi carskimi wrotami ikonostasu i dos\u0142ownymi interpretacjami s\u0142owa o nim. Idzie o to by wygra\u0107, je\u015bli nie mamy nic do zaoferowania w rzeczywisto\u015bci, ani nie mo\u017cemy jej niczego narzuci\u0107 si\u0142\u0105, to przynajmniej mo\u017cemy pocieszy\u0107 si\u0119 w \u015bwiecie naszej wyobra\u017ani, a je\u015bli fakty do\u0144 nie przystaj\u0105, tym gorzej dla fakt\u00f3w.
\nTymczasem istnieje inne wyj\u015bcie z sytuacji, jest nim brak przywi\u0105zania do ego, uto\u017csamienie si\u0119 z ca\u0142ym \u017cyciem w danym jego przejawie, a nie jego fragmentem, punktem widzenia okre\u015blonym przez zesp\u00f3\u0142 wyobra\u017ce\u0144, cel\u00f3w, l\u0119k\u00f3w i pragnie\u0144 minionych i przysz\u0142ych. Potrzebny jest do tego pewien dystans i maksymalne zaanga\u017cowanie [na raz !], tak by m\u00f3c ujrze\u0107 dany moment \u017cycia jako wyj\u0105tkow\u0105 ca\u0142o\u015b\u0107, a nie „nas” rozumianych jako seria schemat\u00f3w dowolnie wypreparowanych z dotychczasowych do\u015bwiadcze\u0144, nie wiedzie\u0107 czemu tych, a nie innych, r\u00f3wnie wa\u017cnych z jakiego\u015b punktu widzenia. Pan [b\u00f3g] jest bowiem ow\u0105 ca\u0142o\u015bci\u0105, a nie czym\u015b spoza niej. Najzabawniejsze w tej historii jest to, \u017ce sformu\u0142owa\u0107 pewne my\u015bli pomog\u0142a mi najbardziej rozwini\u0119ta teologia chrze\u015bcija\u0144stwa wschodniego, bardziej otwarta ni\u017c zachodnia na bezpo\u015brednie do\u015bwiadczenie, cho\u0107 nie umiej\u0105ca uwolni\u0107 go od dogmat\u00f3w i historii. Owo bezpo\u015brednie do\u015bwiadczenie bytu, kt\u00f3re Huxley nazywa filozofi\u0105 wieczyst\u0105, jest wsp\u00f3lne dla mistyk\u00f3w wschodu i fizyk\u00f3w kwantowych. Chrze\u015bcija\u0144stwo zaw\u0142aszczy\u0142o j\u0105 i zmonopolizowa\u0142o duchowo\u015b\u0107 w naszym kr\u0119gu kulturowym, pr\u00f3buj\u0105c narzuci\u0107 drugiej stronie ateistyczny materializm, co by\u0142o mo\u017ce adekwatne w XIX wieku, ale nie dzi\u015b. Nie da si\u0119 te\u017c zastosowa\u0107 ju\u017c straszaka herezji w stosunku do tych, kt\u00f3rzy odrzucaj\u0105 ow\u0105 uzurpacj\u0119 i przypisywanie filozofii wieczystej do dos\u0142ownego rozumienia swoich mit\u00f3w [\u017ce Chrystus umar\u0142 i zmartwychwsta\u0142 za nas (!) etc.], co przyda\u0142o jej elementy zewn\u0119trzne wobec wiecznego tutaj i teraz, odcinaj\u0105ce nas od do\u015bwiadczenia wiecznego \u017cycia.<\/p>\n
aMen+<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
kazanie na bo\u017ce cia\u0142o o uwolnieniu pana od boga z religii Kiedy co\u015b dzieje si\u0119 po raz pierwszy, jest dowolne, nic tego nie ogranicza (poza adekwatno\u015bci\u0105 do rzeczywisto\u015bci mo\u017ce). Po raz drugi, trzeci, pi\u0105ty i dziesi\u0105ty, czy setny albo tysi\u0119czny ju\u017c tak nie jest, bo dzia\u0142anie popada w pewn\u0105 rutyn\u0119, tak normalnie si\u0119 robi, wszyscy
…read more<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":""},"categories":[8,11],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"","_links":{"self":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/188"}],"collection":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=188"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/188\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":189,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/188\/revisions\/189"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=188"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=188"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=188"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}