W niekt\u00f3rych \u015brodowiskach, szczeg\u00f3lnie na pograniczu ekologii i faszyzmu, modne sta\u0142o si\u0119 ostatnio neopoga\u0144stwo, r\u00f3\u017cne powymy\u015blane z okruch\u00f3w w kronikach \u015awiatowidy – niewidy, Gody, Kupa\u0142y, Marzanny… Jaki\u015b czas temu znajomy buddysta zapyta\u0142 mnie, czy nie m\u00f3g\u0142bym jako historiozof pom\u00f3c mu, oto bowiem jego szaman rozmawia\u0142 na \u015al\u0119\u017cy z poga\u0144skimi bogami, nie zna jednak ich imion… Rzecz w tym, \u017ce z poga\u0144stwa S\u0142owian, a Polak\u00f3w w szczeg\u00f3lno\u015bci, nie osta\u0142 si\u0119 \u017caden warto\u015bciowy materia\u0142 (nawet imiona bog\u00f3w nieraz; z w\/w pierwsze jest niepoprawn\u0105 rekonstrukcj\u0105, trzy pozosta\u0142e – pochodzenia chrze\u015bcija\u0144skiego). Zosta\u0142a (jak zauwa\u017ca ATMAN) tylko mniej lub bardziej zniszczona natura, lasy, wody, kamienie, s\u0142o\u0144ce, ksi\u0119\u017cyc i gwiazdy, zosta\u0142a Matka Ziemia. Narodowcy wol\u0105 jednak tworzy\u0107 (zupe\u0142nie jak z narodem) pseudohistoryczne mity zamiast szuka\u0107 osobistego stosunku do Natury, kt\u00f3r\u0105 pono\u0107 czci\u0142o poga\u0144stwo. Moda nie liczy si\u0119 dzi\u015b jednak z (nie)wiedz\u0105 i z dowolnych element\u00f3w zestawia sezonowe mity, dzi\u0119ki czemu narodowi neopoganie mieszcz\u0105 si\u0119 w znienawidzonym przez nich nurcie postmodernizmu i co gorsza – czyni\u0105 to nie\u015bwiadomie (a przecie\u017c powiedziano ,,je\u015bli wiesz dlaczego to robisz – ju\u017c jeste\u015b zbawiony, je\u015bli nie – b\u0119dziesz pot\u0119piony na wieki”). volchv JAny<\/p>\n * Dosz\u0142o nawet do tego, \u017ce zacz\u0119\u0142y zwalcza\u0107 si\u0119 od\u0142amy chrze\u015bcija\u0144stwa, kt\u00f3re w mniej totalitarnym \u015bwiecie by\u0142yby tylko stopniami wtajemniczenia tej samej nauki (katolicyzm dla prostaczk\u00f3w, protestantyzm dla poszukuj\u0105cych, prawos\u0142awie dla fan\u00f3w formu\u0142ek ikonostasu czy Bracia (dla) Wolnego Ducha), jak to by\u0142o ze ,,s\u0142uchaczami”, ,,wierz\u0105cymi” i ,,doskona\u0142ymi” u dualist\u00f3w chrze\u015bcija\u0144skich. Sprzeczno\u015bci s\u0105 bowiem pozorne i odpowiadaj\u0105 ro\u017cnym formom poznania (wiara, zmys\u0142y, rozum, intuicja), ro\u017cnym etapom \u017cycia jednostki i rozwoju spo\u0142eczno\u015bci.<\/p>\n aMen+<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" W niekt\u00f3rych \u015brodowiskach, szczeg\u00f3lnie na pograniczu ekologii i faszyzmu, modne sta\u0142o si\u0119 ostatnio neopoga\u0144stwo, r\u00f3\u017cne powymy\u015blane z okruch\u00f3w w kronikach \u015awiatowidy – niewidy, Gody, Kupa\u0142y, Marzanny… Jaki\u015b czas temu znajomy buddysta zapyta\u0142 mnie, czy nie m\u00f3g\u0142bym jako historiozof pom\u00f3c mu, oto bowiem jego szaman rozmawia\u0142 na \u015al\u0119\u017cy z poga\u0144skimi bogami, nie zna jednak ich imion…
\n,,Poga\u0144stwo” jest dla mnie kultem Natury, wzmocnieniem jej naturalnych cykli (przyrody co roku, ale i cz\u0142owieka w ci\u0105gu jego \u017cycia). Imiona bog\u00f3w (cz\u0119\u015bci, bo to dos\u0142ownie oznacza s\u0142owo ,,b\u00f3g”; imieniem ca\u0142o\u015bci jest ,,pan”) nie s\u0105 wa\u017cne i mo\u017cna oddawa\u0107 im cze\u015b\u0107, tzn. do\u015bwiadcza\u0107 ich prze\u0142omowego znaczenia, cho\u0107by pod postaci\u0105 \u015bwi\u0105t chrze\u015bcija\u0144skich, takich jak Gody (Bo\u017ce Narodzenie 25 XII), Kupa\u0142a (Jana Chrzciciela 24 VI), AA Micha\u0142a (29 IX) czy Wielkanoc (i Pasja, ongi\u015b cz\u0119sto sta\u0142e: 25\/7 III) lub Marzanna (21 III, cho\u0107 zdarzaj\u0105 si\u0119 podobne \u015bwi\u0119ta i w innych okolicznych terminach; nb.- imi\u0119 Marza oznacza… Maryj\u0119!), oznaczaj\u0105cych przesilenie zimowe i letnie oraz jesienn\u0105 i wiosenn\u0105 r\u00f3wnonoc (pewne przesuni\u0119cie dat wynika z faktu, \u017ce dawni ludzie nie mieli specjalistycznych przyrz\u0105d\u00f3w, a na niebie wygl\u0105da\u0142o to tak a nie inaczej na oko). Wa\u017cne jest to, co dzieje si\u0119 w \u017cyciu (w naturze) oraz dostrze\u017cenie tego (w kulturze), a nie zamkni\u0119cie \u017cywego do\u015bwiadczenia w ramach martwych nazw, obrz\u0119d\u00f3w, instytucji (stawiaj\u0105c liter\u0119 nad duchem dawne poga\u0144stwo uleg\u0142o w Rzymie chrze\u015bcija\u0144stwu, a Ko\u015bci\u00f3\u0142 dzi\u015b z tej samej przyczyny czuje si\u0119 zagro\u017cony przez sekty, czy masmedia, a nawet Owsiaka, kt\u00f3ry odbiera mu monopol na mi\u0142osierdzie i ,,szerzy przy okazji kultur\u0119 \u015bmierci”).
\nDla mnie wa\u017cniejszy, a zupe\u0142nie dzi\u015b zaniedbany, jest cykl \u017cycia ludzkiego. Jako \u015bwiadomy postmodernista nazwa\u0142em to-to imieniem PIWO<\/a> (skr\u00f3t od: prostaczek — inteligent — wariat — o\u015bwiecony), \u0142\u0105cz\u0105c z ikonami Dziewicy z Dzieci\u0105tkiem (matka; dewa – id u Junga), \u015bw. Jerzego walcz\u0105cego ze smokiem lub zst\u0119puj\u0105cego do Piekie\u0142 Zbawiciela – Logosa (syn; isa – ego), w\u0119\u017ca Jahwe w Raju (ojciec; b@ga – superEgo) i wreszcie wolnego Ducha \u015awi\u0119tego – Sofii (c\u00f3rka; pan – JA\u017a\u0144), jednak r\u00f3wnie dobrze m\u00f3g\u0142bym to nazwa\u0107 Myszk\u0105 Miki Wotana (ksywa ministra propagandy Goebelsa!), co by by\u0142o pewnie bardziej na topie. Mit, motorem czynu, \u017cycia b\u0119d\u0105cy, mo\u017cemy tworzy\u0107 bowiem dowolnie. Wa\u017cne jest tylko czy co\u015b ,,robi” czy nie – i nawet msza \u015bw. mo\u017ce by\u0107 w tej sytuacji do\u015bwiadczeniem mniej religijnym ni\u017c mecz pi\u0142karski, koncert, sex czy dragi. To do\u015bwiadczenie przekroczenia naszej ma\u0142o\u015bci si\u0119 liczy, a nie kap\u0142ani, pisma \u015bw., dogmaty i ,,w\u0142a\u015bciwe” imiona. Nie w tym bowiem rzecz, istota tkwi w nas i wymaga rozpoznania i wsparcia, kultywowania… Oto bowiem dziecko (jak ludzie pro\u015bci) oczekuje opieki i sw\u00f3j stosunek do \u015bwiata zamyka w wierze doros\u0142ym (tym, co wiedz\u0105 lepiej), kiedy jednak dorasta a zaufanie zostaje nadu\u017cyte – m\u0142ody cz\u0142owiek (jak grupy awansuj\u0105ce w spo\u0142ecze\u0144stwie) zaczyna si\u0119 buntowa\u0107, poszukiwa\u0107, do\u015bwiadcza\u0107 \u015bwiata samemu, a kiedy znajdzie ju\u017c jako doros\u0142y w\u0142asne miejsce w \u015bwiecie — ustanawia w\u0142asne prawa, s\u0105dz\u0105c i\u017c maj\u0105 one wymiar absolutny… dop\u00f3ki nie przyjd\u0105 nowi aspiranci do prawdy. I tu cz\u0119sto nast\u0119puje zablokowanie, cz\u0142owiek (jak grupy rz\u0105dz\u0105ce) nie godzi si\u0119 ze wzgl\u0119dno\u015bci\u0105 swoich prawd, z przemijaniem, z nadchodz\u0105c\u0105 \u015bmierci\u0105… Nieliczni potrafi\u0105 dostrzec na staro\u015b\u0107 (jak \u015bwi\u0119ci) wzgl\u0119dno\u015b\u0107 tego \u015bwiata (bog\u00f3w, a nie pana!) i do\u015bwiadczy\u0107 zbawienia, o\u015bwiecenia, zjednoczenia z absolutem (panem)… W dawnych spo\u0142ecze\u0144stwach by\u0142o to prostsze, inicjowano bowiem publicznie do kolejnych grup wiekowych (wojownik\u00f3w, gospodarzy, m\u0119drc\u00f3w), a ka\u017cdy w swoim \u017cyciu przechodzi\u0142 przez wszystkie fazy PIWO, potem jednak sta\u0142y si\u0119 one kastami czy te\u017c klasami spo\u0142ecznymi i mo\u017cna by\u0142o by\u0107 np. ,,m\u0119drcem” od (i z tytu\u0142u) samego urodzenia, a duch zosta\u0142 wyparty przez liter\u0119!* Jednocze\u015bnie zagubiono owe etapy, a zw\u0142aszcza inicjacje do nich w \u017cyciu jednostki i dzi\u015b cz\u0119sto mo\u017cna spotka\u0107 podtatusia\u0142ych m\u0142odzie\u0144c\u00f3w, wiecznie niedojrza\u0142ych doros\u0142ych itp. Je\u017celi poga\u0144stwo (religia w og\u00f3le) ma mie\u0107 sens, musi by\u0107 filozofi\u0105 \u017cycia, filozofi\u0105 naszego miejsca w \u015bwiecie, wzmocnieniem tego, co tkwi w naturze (wewn\u0119trznej i zewn\u0119trznej), a nie kolejnym martwym spektaklem i \u017ar\u00f3d\u0142em utrzymania dla kolejnych jego aktor\u00f3w — inaczej b\u0119dzie nie do\u015bwiadczeniem duchowym a nowym wcieleniem show-biznesu z Myszk\u0105 Miki Wotana w roli g\u0142\u00f3wnej!<\/p>\n
…read more<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":""},"categories":[8,11],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"","_links":{"self":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/96"}],"collection":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=96"}],"version-history":[{"count":2,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/96\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":253,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/96\/revisions\/253"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=96"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=96"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=96"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}