Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673
{"id":223,"date":"2013-08-10T21:49:07","date_gmt":"2013-08-10T21:49:07","guid":{"rendered":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/?p=223"},"modified":"2021-12-29T06:52:53","modified_gmt":"2021-12-29T06:52:53","slug":"wstep-do-krotkiego-kursu-spolecznego-aikido","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/?p=223","title":{"rendered":"Wst\u0119p do kr\u00f3tkiego kursu spo\u0142ecznego aikido"},"content":{"rendered":"

Anarchizm XIX-wieczny walczy\u0142 z rz\u0105dem, kapita\u0142em, czy ko\u015bcio\u0142em i innymi formami panowania, bo te nie dawa\u0142y ludziom \u017cy\u0107, trzeba by\u0142o walczy\u0107 na \u015bmier\u0107 i \u017cycie! Wiedzia\u0142y o tym obie strony, nie by\u0142o zmi\u0142uj! Ta walka dala owoce, elity ust\u0105pi\u0142y masom, rzuci\u0142y troch\u0119 och\u0142ap\u00f3w – a szczeg\u00f3lnie skore do rzucania by\u0142y za komuny, to znaczy, ze strachu, \u017ce jak si\u0119 nie podziel\u0105 z lud\u017ami tym, co ci ludzie wytworzyli, to mo\u017ce im si\u0119 zamarzy\u0107 komuna i trzeba b\u0119dzie odda\u0107 wszystko. Dzi\u015b, gdy szlag j\u0105 trafia\u0142 zn\u00f3w dociskaj\u0105 \u015brub\u0119. Ale nawet teraz, przynajmniej na Zachodzie w\u015br\u00f3d m\u0142odzie\u017cy z dobrych dom\u00f3w, gdzie tak wielu jest anarchist\u00f3w, da si\u0119 \u017cy\u0107. Wi\u0119c anarchizm spo\u0142eczny (czyli pr\u00f3ba zmiany ca\u0142ego systemu) zmieni\u0142 si\u0119 w anarchizm stylu \u017cycia, co wida\u0107 ju\u017c w ’68 i co przes\u0105dzi\u0142o o jego rozmyciu si\u0119. Nie kl\u0119sce – kulturowo
\nprzeora\u0142 system g\u0142\u0119boko na tyle, \u017ce luz to wr\u0119cz jego g\u0142\u00f3wny slogan reklamowy, \u017ar\u00f3d\u0142o jego si\u0142y w epoce kapitalizmu [zysku z] konsumpcji, a nie produkcji. Ale w\u0142a\u015bnie to sprawia, \u017ce trudno m\u00f3wi\u0107 o sukcesie ’68. Kontestacja sta\u0142a si\u0119 wentylem bezpiecze\u0144stwa, a co gorsza, doskona\u0142ym reformatorem systemu tak, by nic nie zmieniaj\u0105c w istocie rzeczy (niesprawiedliwy podzia\u0142 d\u00f3br i brak wp\u0142ywu na poczynania rz\u0105du
\nnie zmniejszy\u0142y si\u0119 i wr\u0119cz rosn\u0105), uczyni\u0107 go bardziej zno\u015bnym dla og\u00f3\u0142u. Jednak kontestatorzy tego nie widz\u0105, za pieni\u0105dze z korporacji i podatk\u00f3w bawi\u0105 si\u0119 w ich kontestacj\u0119, powtarzaj\u0105c XIX-wieczne rewolucyjne slogany, bo dzi\u015b to ju\u017c nic nie kosztuje a dobrze im robi na moralnego kaca i pocz\u00adcie bezsi\u0142y wobec systemu.<\/p>\n

Gdy nie idzie nic zmieni\u0107 w realiach, zawsze mo\u017cna powalczy\u0107 w sferze symboli, st\u0105d tak du\u017ce zaanga\u017cowanie ruchu w walk\u0119 o nie, np. sprawy legalizacji aborcji, gej\u00f3w, marihuany itp., czy wojn\u0119 w Iraku – to na tyle abstrakcyjne dla nas, \u017ce wydaje si\u0119 do\u015b\u0107 bezpieczne, a bardzo pasuje na symbol walki z istot\u0105 systemu”, jego centrum – USA, co zreszt\u0105 pasuje drugiej stronie, nie tylko z uwagi na jej fundamentalizm, ale i odwracanie uwagi od rzeczy naprawd\u0119 wa\u017cnych. Efekt (wojna fundamentalizmu – politycznej poprawno\u015bci) sprawia, \u017ce wszyscy s\u0105 zadowoleni a system ma si\u0119 dobrze. A jak nic z walki nie wyjdzie, nikt z tego powodu g\u0142odny nie b\u0119dzie (nb., mo\u017ce to, i\u017c \u201e<\/sub>mamusia ich kocha”, sprawia, i\u017c ma\u0142o kt\u00f3ry dzia\u0142acz czuje si\u0119 zmuszony zajmowa\u0107 realiami, na tyle przyci\u015bni\u0119ty do muru, by zacz\u0105\u0107 walczy\u0107 na serio \u2013 dzi\u015b nie ma nawet takiej b\u0142azenady jak RAF czy Czerwone Brygady a imid\u017c bojownik\u00f3w nie zmienia faktu, \u017ce Czarny Blok, cho\u0107 w kominiarkach, szed\u0142 grzecznie na anty-szczycie w Warszawie). Si\u0142y prawdziwej nie ma wi\u0119c, a ta, kt\u00f3ra mog\u0142aby by\u0107 (z przekona\u0144, a nie interesu \u017cyciowego), jest trwoniona na dzia\u0142ania ja\u0142owe – we\u017amy np. Sprawy obyczajowe, o jakich wspomnia\u0142em wy\u017cej. Opinia publiczna jest w kwestiach aborcji, narkotyk\u00f3w czy religii w szkole p\u00f3\u0142 na p\u00f3\u0142 podzielona na og\u00f3\u0142, wi\u0119c jest ma\u0142a szansa, by osi\u0105gn\u0105\u0107 konsensus (wszystko jedno, w sprawie legalizacji, delegalizacji czy w jakiej\u015b innej postaci). Mo\u017cna pr\u00f3bowa\u0107 wymusi\u0107 na w\u0142adzy t\u0105 czy inn\u0105 opcj\u0119 wbrew opinii publicznej. Tak pr\u00f3buje gra\u0107 ko\u015bci\u00f3\u0142, bo wie, i\u017c otwartego sporu o publik\u0119 nie wygra, ale tak pr\u00f3buj\u0105 dzia\u0142a\u0107 i dzia\u0142acze niezale\u017cni (mo\u017ce z tego samego powodu). Nie rozumiej\u0105 przy tym, \u017ce walka o delegalizacj\u0119 nazist\u00f3w czy legalizacj\u0119 \u015blub\u00f3w dla gej6w to pomys\u0142 samob\u00f3jczy – nie tylko nie ma szans w tej konkretnej sprawie: referendum mo\u017ce wykaza\u0107, \u017ce fan\u00f3w takiej wolno\u015bci (w granicach prawa) jest niewielu, a odwo\u0142anie do rz\u0105du nie daje gwarancji, \u017ce we\u017amie on nasz\u0105 stron\u0119. Ale jest jeszcze gorzej, bo wchodz\u0105c w t\u0105 gr\u0119 – uznajemy jej regu\u0142y (og\u00f3\u0142 czy rz\u0105d maj\u0105 prawo decydowa\u0107 za nas, co nam wolno, a czego nie). O ile\u017c rozs\u0105dniej by\u0142oby powiedzie\u0107, i\u017c nam to nie pasuje, \u017ce chcemy, by w kwestiach nie maj\u0105cych jednoznacznej oceny moralnej nie m\u00f3g\u0142 za nas decydowa\u0107 (co wolno, a czego nie) nikt – poza tymi, kt\u00f3rych to dotyczy bezpo\u015brednio, a i to w ka\u017cdej sprawie z osobna (w razie sporu mo\u017cna by si\u0119 odwo\u0142a\u0107 do s\u0105du cywilnego a nie \u015bciga\u0107 z urz\u0119du nawet tam, gdzie \u017cadna strona tego nie chce). Opcja taka mog\u0142aby liczy\u0107 na zrozumienie ludzi, kt\u00f3rzy b\u0105d\u017a nie maj\u0105 swego zdania w danej sprawie, b\u0105d\u017a s\u0105 umiarkowani i gotowi do kompromisu (a tacy, przeciwnie do fanatyk\u00f3w z obu stron, stanowi\u0105 wi\u0119kszo\u015b\u0107). By\u0142by to te\u017c dobry pomys\u0142 do dzia\u0142ania na rzecz wycofania si\u0119 pa\u0144stwa z \u017cycia spo\u0142ecznego w og\u00f3le, bo gdyby to zadzia\u0142a\u0142o tu, to czemu nie przenie\u015b\u0107 tego na inne sprawy (co zreszt\u0105 samo si\u0119 w wielu kwestiach zdarzy wobec niech\u0119ci libera\u0142\u00f3w do dbania o zdrowie, szko\u0142y czy opiek\u0119 spo\u0142eczn\u0105). Kontestatorzy wol\u0105 jednak tak jak w\u0142adza bi\u0107 si\u0119 o narzucenie swojej jedynie s\u0142usznej wizji cudzego \u017cycia innym i mamy zamiast tego rz\u0105d, co graj\u0105c aborcj\u0105 np., mo\u017ce nami manipulowa\u0107: dziel i rz\u0105d\u017a, odwracanie uwagi etc. Przerabiali\u015bmy to wiele razy, sprawa nie jest za\u0142atwiona po my\u015bli \u017cadnej ze stron i nigdy by\u0107 nie mo\u017ce – co 4 lata opinia odda w\u0142adz\u0119 nowej ekipie, a ta zn\u00f3w co\u015b zmieni czy tylko obieca to przed wyborami. W ten spos\u00f3b wkr\u0119camy si\u0119 w bajk\u0119 bez ko\u0144ca, a to co istotne nam umyka.<\/p>\n

A co jest istotne? To zale\u017cy, np. dla znudzonego studenta balanga, kt\u00f3ra nie ma ko\u0144ca i je\u015bli akurat jego hobby jest bycie dzia\u0142aczem, nie ma on nic przeciw temu, bo w ten spos\u00f3b starczy mu na ca\u0142e \u017cycie (albo p\u00f3ki nie uda mu si\u0119 dojrze\u0107) temat\u00f3w do kontestowania. A normalnie – dom, praca i takie tam (szerzej: spo\u0142eczno\u015b\u0107, w kt\u00f3rej si\u0119 \u017cyje, zdobywanie \u015brodk\u00f3w na zaspokojenie potrzeb – warunki realizacji swoich pragnie\u0144). I tu wracamy do tematu spo\u0142ecznego wymiaru \u017cycia – wielu ludzi nie ma pracy, jak j\u0105 maj\u0105 cz\u0119sto musz\u0105 godzi\u0107 si\u0119 na kiepsk\u0105 p\u0142ac\u0119 i brak poszanowania ich godno\u015bci. Przyjemniej by\u0142oby pracowa\u0107 u siebie. Podobnie z mieszkaniem (idzie nie tylko o dom, ale spo\u0142eczno\u015b\u0107, w kt\u00f3rej si\u0119 \u017cyje). Fajnie by\u0142oby te\u017c m\u00f3c realizowa\u0107 swoje marzenia, nie musie\u0107 wybiera\u0107 mi\u0119dzy prac\u0105 czy rodzin\u0105 i dzia\u0142alno\u015bci\u0105 spo\u0142eczn\u0105 etc. Czy to mo\u017cliwe? A czy kto\u015b spr\u00f3bowa\u0142? I to jest w\u0142a\u015bnie ten pomys\u0142 dla dzia\u0142aczy, jak po\u0142\u0105czy\u0107 prac\u0119 z dzia\u0142alno\u015bci\u0105 a dzia\u0142alno\u015b\u0107 z normalnym \u017cyciem (dzi\u015b przypomina ona wiar\u0119 katolik\u00f3w – na co dzie\u0144 siedzimy w syfie, ale od \u015bwi\u0119ta kontestujemy go na demonstracjach czy wyk\u0142adach o tym, \u017ce inny \u015bwiat jest mo\u017cliwy – s\u0105 cotygodniowe spotkania i wielkie akcje, jak owa procesja Bo\u017cego Cia\u0142a na anty-szczycie w Warszawie). A zacz\u0105\u0107 trzeba od niedzia\u0142ania i wycofania si\u0119 z konfrontacji z systemem tam, gdzie mu to pasuje. Takim terenem jest polityka – walka o w\u0142adz\u0119 i o tworzenie prawa, o rz\u0105d dusz, opini\u0119 publiczn\u0105 – co mamy jej na serio do zaproponowania? Publice system w pe\u0142ni odpowiada, je\u015bli co\u015b jej nie pasuje, to raczej jej kiepskie miejsce w systemie, a nie to, \u017ce istnieje i \u017ce jest niesprawiedliwy (o wolno\u015bci nie ma nawet co gada\u0107, pewno sami dzia\u0142acze poczuliby si\u0119 tu zagubieni, gdyby rz\u0105d z dnia na dzie\u0144 przesta\u0142 istnie\u0107 – kogo bowiem by si\u0119 kontestowa\u0142o, \u017ce nie wspomn\u0119 ju\u017c o tym, kto by ich musia\u0142 utrzymywa\u0107). Dzi\u015b nie ma tak prostej sytuacji jak by\u0142a za komuny czy u Marksa, \u017ce cz\u0142owiek od razu wiedzia\u0142, kto wr\u00f3g, a kto sw\u00f3j – z kim i przeciw komu walczy\u0107. Ba, nawet tam, gdzie to wiadomo (np. w fabryce, kt\u00f3ra okrada swoich pracownik\u00f3w), ludziom trudno i\u015b\u0107 na ca\u0142o\u015b\u0107 (o ile za komuny robotnicy walczyli o samorz\u0105d, o tyle dzi\u015b s\u0105 gotowi wyrzec si\u0119 go nawet tam, gdzie przez zbieg okoliczno\u015bci fabryka sta\u0142a si\u0119 ich w\u0142asno\u015bci\u0105 – tak by\u0142o np. w Brodnicy, gdzie sami uratowali sw\u00f3j zak\u0142ad, kt\u00f3ry w\u0142a\u015bciciel kupi\u0142 od pa\u0144stwa i doprowadzi\u0142 do ruiny, a nast\u0119pnie sprzedali go nowemu, sz\u0142o bowiem o to, by kto\u015b urz\u0105dzi\u0142 im w \u017cyciu wszystko, a nie by robi\u0107 to samemu). Ma\u0142o wi\u0119c ch\u0119tnych do tego, by si\u0119 rz\u0105dzi\u0107 samemu (wiara w dobry rz\u0105d jest \u0142atwiejsza), by robi\u0107 na swoim itd. Naiwna jest wi\u0119c wiara, i\u017c mo\u017cna zmieni\u0107 to agitacj\u0105 (wbrew interesom czy odczuciom ludzi), chrze\u015bcija\u0144stwu nie uda\u0142a si\u0119 przez 2 tysi\u0105ce lat ta sztuka. Jak cz\u0142owiek czego\u015b sam nie czuje, nie kupi bajki, a nawet jak kupi – b\u0119dzie \u017cy\u0142 po staremu, tyle \u017ce w zak\u0142amaniu. Nie warto wi\u0119c dzi\u015b (nie wykluczam, \u017ce kiedy\u015b si\u0119 to zmieni) walczy\u0107 o masy, a w ka\u017cdym b\u0105d\u017a razie – walczy\u0107 gadaniem i demonstrowaniem. Getto jest dzi\u015b nieuchronne. Musimy zaj\u0105\u0107 si\u0119 sob\u0105.<\/p>\n

Nie idzie oczywi\u015bcie o rozw\u00f3j ruchu jako sztuki dla sztuki, o to, by demonstracje by\u0142y wi\u0119ksze a pismo dociera\u0142o coraz szerzej do mas – idzie raczej o stworzenie swego \u015bwiata obok, poza uk\u0142adem, poza rynkiem – wy\u015bcigiem szczur\u00f3w. Je\u015bli jest nas do\u015b\u0107 wielu i do\u015b\u0107 powa\u017cnie bierzemy nasze idea\u0142y (to znaczy – nie tylko wierzymy od \u015bwi\u0119ta, ale chcemy nimi \u017cy\u0107 na co dzie\u0144), mo\u017cemy zacz\u0105\u0107 budowa\u0107 w\u0142asn\u0105 spo\u0142eczno\u015b\u0107 miejsce do pracy i \u017cycia – najlepiej jako jedn\u0105 ca\u0142o\u015b\u0107. Dzi\u015b ju\u017c wiele mo\u017cna (to nie komuna, co niszczy\u0142a ka\u017cdy przejaw samodzielno\u015bci) a mimo to ma\u0142o kto pr\u00f3buje, a jak ju\u017c, to jakby na niby, jak ze sk\u0142otem – jak nam zabior\u0105 strata b\u0119dzie niewielka, bo to nie nasze. Taka tymczasowa strefa autonomiczna – czemu nie trwa\u0142a? A jak b\u0119dzie co broni\u0107, to i walczy\u0107 b\u0119dzie si\u0119 na serio, cho\u0107by na \u015bmier\u0107 i \u017cycie. Ale mo\u017ce to w\u0142a\u015bnie przera\u017ca kontestator\u00f3w od konsumpcji. Taka rewolucja od \u015bwi\u0119ta, jak ka\u017cda inna balanga, ma jedn\u0105 zalet\u0119 – w ka\u017cdej chwili mo\u017cna wyj\u015b\u0107 i nawet nie dba\u0107 o to, kto po nas posprz\u0105ta. A sw\u00f3j dom, zak\u0142ad pracy czy spo\u0142eczno\u015b\u0107 takiego luzu nie daj\u0105 – nie ma gdzie p\u00f3j\u015b\u0107, \u017cal to zostawia\u0107, wi\u0119c trzeba bra\u0107 rzecz serio. Ale mo\u017ce mimo to warto spr\u00f3bowa\u0107. Uchyli\u0107 si\u0119 w\u0142adzy, zaj\u0105\u0107 si\u0119 sob\u0105 naprawd\u0119 tworz\u0105c co\u015b, co mo\u017ce -je\u015bli zadzia\u0142a – sta\u0107 si\u0119 lepsz\u0105 agitk\u0105 ni\u017c wszystkie nasze demonstracje i ulotki razem wzi\u0119te. Bo ma to wiele zalet, je\u015bli nawet nie da si\u0119 zrobi\u0107 wielkiego biznesu i starczy tylko na prze\u017cycie, to i tak jest ju\u017c dobrze. Og\u00f3\u0142 nie ma ambicji dorwania si\u0119 do koryta, starcza mu, gdy nie jest g\u0142odno i jest mi\u0142o, a we wsp\u00f3lnocie zawsze mo\u017cna zrobi\u0107, by tak by\u0142o – bo to i ludzie pomog\u0105, i w kupie ra\u017aniej. Niez\u0142ym sprawdzianem mo\u017ce by\u0107 tu akcja Jedzenie Zamiast Bomb, wymagaj\u0105ca sporo pracy i to systematycznej, koordynacji dzia\u0142a\u0144 wi\u0119kszej grupy os\u00f3b itp. Mo\u017cna tu przej\u015b\u0107 do robienia go tak\u017ce dla siebie, tworzenia zaplecza (od lokalu po dzia\u0142k\u0119 warzywn\u0105 etc.), mo\u017cna te\u017c wci\u0105ga\u0107 do niej ludzi z zewn\u0105trz (np. pomagaj\u0105c biednym zorganizowa\u0107 si\u0119 w grupy s\u0105siedzkiej samopomocy bez liczenia na zasi\u0142ek od w\u0142adz). Ale to mo\u017ce dotyczy\u0107 wszystkiego, po cz\u0119\u015bci to ju\u017c si\u0119 dzieje, ludzie tworz\u0105 sobie kluby czy media, zamiast i\u015b\u0107 z ksi\u0105\u017ck\u0105 do wydawnictwa mo\u017cna j\u0105 wyda\u0107 samemu, zamiast nudzi\u0107 si\u0119 dla papierka (co i tak nie da pracy) zaj\u0105\u0107 si\u0119 samokszta\u0142ceniem, jednak najwa\u017cniejsze pozostan\u0105 takie sprawy, jak w\u0142asny \/ wsp\u00f3lny dom i praca – i to od nich nale\u017ca\u0142oby zacz\u0105\u0107 budowa\u0107 w\u0142asny \u015bwiat, a nie \u201ewalczy\u0107” o to, by si\u0119 na\u0144 pa\u0144stwo zgodzi\u0142o czy ludzko\u015b\u0107 chcia\u0142a kupi\u0107. Czasem ta agitacja wygl\u0105da tak, jakby\u015bmy sami nie wierzyli w anarchi\u0119 i chcieli by kto\u015b inny zacz\u0105\u0142, a jak nie inny – to wtopi\u0107 w to razem. Zaryzykujemy?!<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Anarchizm XIX-wieczny walczy\u0142 z rz\u0105dem, kapita\u0142em, czy ko\u015bcio\u0142em i innymi formami panowania, bo te nie dawa\u0142y ludziom \u017cy\u0107, trzeba by\u0142o walczy\u0107 na \u015bmier\u0107 i \u017cycie! Wiedzia\u0142y o tym obie strony, nie by\u0142o zmi\u0142uj! Ta walka dala owoce, elity ust\u0105pi\u0142y masom, rzuci\u0142y troch\u0119 och\u0142ap\u00f3w – a szczeg\u00f3lnie skore do rzucania by\u0142y za komuny, to znaczy, ze
…read more<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":""},"categories":[8,11],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"","_links":{"self":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/223"}],"collection":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=223"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/223\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":224,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/223\/revisions\/224"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=223"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=223"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/labestia.zieloni.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=223"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}